Транспортні кораблі типу «Ліберті»

0
359

Транспорти типу Liberty — величезна серія транспортних судів, побудована в США під час Другої світової війни для перевезення військових вантажів та компенсації втрат, заподіяних торговельному флоту підводними човнами Німеччини. Всього з 1941 по 1945 рр. було побудовано 2710 таких судів (1943 по три корабля в день!) для забезпечення масових військових перевезень. На будівництво корабля в середньому йшло 40-70 днів, при цьому абсолютний рекорд склав 4 дні і 15,5 годин.
Загинуло за різними причин 253 транспорту, 19 просто розвалилася в море. 41 корабель був переданий СРСР, їх використовували до кінця 1960-х.
Подивіться як це відбувалося…

Проект був розроблений Американською комісією з мореплавству на основі британського типу Ocean, головною метою доробок було отримати максимально дешеве і пристосоване до масового виробництва судно. Наприклад, для спрощення відмовилися від дерев’яного палубного настилу навіть у житлових приміщеннях, повсюдно замінивши його на мастику і лінолеум.
Транспортные корабли типа «Либерти»
Вперше у світовій практиці суднобудування в США перейшли до повністю суцільнозварним корпусів, відмовившись від поширених заклепочных сполук. Таке рішення мало масу переваг, у тому числі суттєво зменшувало трудомісткість складальних робіт (зниження трудовитрат приблизно на 30 відсотків). Крім цього відмова від використання заклепок давав економію в 600 тонн сталі на кожному корпусі. Зварювання корпусів транспортів типу «Ліберті» велася як вручну, так і з використанням автоматичного електрозварювання, яка дозволяла прискорити процес складання кораблів, замінюючи висококваліфікований ручна праця. Програма будівництва передбачала поточний монтаж при секційному методі складання корпусів. Секції майбутнього корабля готувалися в складальних цехах і на предстапельных майданчиках, після чого в повністю готовому вигляді подавалися на збірку. Вага кожної секції сягав від 30 до 200 тонн. Основною метою доробок також було максимальне здешевлення самого корабля і його пристосування до серійного виробництва. Так, для спрощення було вирішено відмовитися від дерев’яного палубного настилу навіть у житлових приміщеннях транспорту, повсюдно дерево замінювалося на лінолеум і мастику. У процесі масового виробництва вартість одного корабля вдалося знизити з 1,2 мільйона доларів до 700 тисяч доларів.
Транспортные корабли типа «Либерти»
Поспіх при будівництві та запуску в серію, особливо в умовах військового часу, не могла пройти безслідно. 19 кораблів даного типу ранньої будівлі буквально розвалити в море під час плавання. Причиною була неякісна зварювання, невдало вибрані стали і не до кінця відпрацьовані технології. Однак це число становить менше відсотка від усіх побудованих транспортів типу Liberty. Протягом 1942 року ці недоліки постаралися максимально усунути, хоча проблеми з міцністю корпусу, особливо у складних погодних умовах на морі, зберігалися до кінця використання кораблів.
Надалі досвід, отриманий при будівництві і експлуатації транспортів типу «Ліберті» був врахований у виробництві наступної серії військових транспортів – «Вікторія» (534 корабля) і танкерів Т2 (490 кораблів). При цьому основна маса транспортів типу «Ліберті» пережила Другу світову війну і використовувалася у флотах багатьох країн ще десятиліттями. Тому міф про те, що дані транспорти були кораблями «в один кінець» позбавлений якого-небудь підстави.
Транспортные корабли типа «Либерти»
Парова машина транспорту «Ліберті» перед відправкою на верф.
Силова установка корабля включала в себе парову машину потрійного розширення, яка була запозичена від транспортів типу «Океан», і два нафтових водотрубних котла, які працювали на мазуті. Крім спрощення бункерування і економії палива, використання нафтових котлів дозволяло кораблю позбутися вугільних бункерів, розташованих у надбудові, роблячи переміщення по кораблю більш зручними. Від парової машини до єдиного гвинта йшов довгий валопровід, який проходив під трюмами №4 і №5. Силова установка корабля забезпечувала йому максимальну швидкість ходу на рівні 11-11,5 вузлів, це було стандартне значення для транспортних суден того часу.
Транспортные корабли типа «Либерти»
Всього за період серійного виробництва з 1941 по 1945 рік в США було побудовано 2710 транспортів типу «Ліберті». Близько 200 з них були передані по ленд-лізу Великобританії, ще 41 корабель (38 транспортів і 3 танкера) були передані СРСР, а всього під радянським прапором ходило 54 судна типу «Ліберті», ще 13 кораблів були отримані різними шляхами, у тому числі куплені, вже після завершення Другої світової війни. Активна експлуатація даних транспортних кораблів тривала до кінця 1960-х років, коли вони почали зніматися з рейсів через збільшення витрат на експлуатацію. В даний час в США зберігається два відновлених до ходового стану транспорту типу «Ліберті»: SS John W. Brown в Балтіморі і SS Jeremiah o’brien в Сан-Франциско.
Транспортные корабли типа «Либерти»
Тактико-технічні характеристики транспорту типу Liberty:
Водотоннажність – 14 450 тонн.
Габаритні розміри: довжина – 134,57 м, ширина – 17,3 м, осадка – 8,5 м.
Енергетична установка – одна парова машина, два котла, потужність – 2500 к. с.
Швидкість ходу – 11-11,5 вузлів (20,4-21,3 км/год).
Дальність плавання – 20 000 морських миль.
Екіпаж – 38-62 людини (моряки торгового флоту), 21-40 осіб (військові моряки).
Озброєння: 127-мм (або 102-мм) знаряддя на кормі для захисту від підводних човнів противника, 76-мм знаряддя на баку, до 8х20-мм зенітних автоматів «Ерлікон».
Транспортные корабли типа «Либерти»
1 — 2 дні після закладки 4 — 24-й день будівництва, корабель готовий до спуску на воду.
Транспортные корабли типа «Либерти»
Транспортные корабли типа «Либерти»
Судна типу «Ліберті» у відстійнику в Італії, 1948 р.:
Транспортные корабли типа «Либерти»
Транспортные корабли типа «Либерти»