Вантажівка, що підкорив бездоріжжя. ГАЗ-63

0
318

ГАЗ-63. Легендарний повнопривідний вантажівка, який «довго запрягали», зате як він поїхав…

Історія цього автомобіля починалася ще в кінці 1930-х, саме тоді на Горьківському автозаводі велися дослідження на тему повнопривідного багатоцільового вантажівки який потрібен був усім, і військовим і мирним будівельникам, і на селі, і в Тайзі.
Перші зразки являли собою основу з двома ведучими мостами, механічними гальмами, двигун – новий на той момент карбюраторний 6-циліндровий ГАЗ-11, схожий з американським двигуном Dodge D5 і кабіну від ГАЗ-АА.
Грузовик, покоривший бездорожье. ГАЗ-63 авто
(с) Фото з архівів
Потім робота над проектом припинилася на кілька років з-за війни. В 1943 році конструктори Горьковського автозаводу зробили новий ходової зразок, значно відрізнявся від довоєнних попередників.
Грузовик, покоривший бездорожье. ГАЗ-63 авто
(с) Фото з архівів
Кабіна була зовсім іншою, стилістично дуже схожою з американським Studebaker US6, поставлявшимся по ленд-лізу і добре знайомим нашим інженерам. Двигун отримав нову головку блоку. Гальмівна система стала гідравлічної. На задньому мосту з’явилася одинарна ошиновка.
Грузовик, покоривший бездорожье. ГАЗ-63 авто
(с) Фото з архівів
Одночасно з повнопривідним ГАЗ-63 велася робота над 51-й моделлю, обидві машини повинні були мати максимальну уніфікацію. Вона дозволяла знизити собівартість і виробляти випуск вантажівок на одному конвеєрі паралельно.
В ході подальшої роботи конструкторів над ГАЗ-51 змінювався дизайн кабіни. Оскільки концепція виробництва передбачала використовувати на «Газонах» однотипну кабіну, вона встановлювалася і на ГАЗ-63 без змін. Спочатку кабіни були дерев’яно-металеві.
Дерев’яний каркас обшивався сталевим листом, така технологія дозволяла економити дефіцитний тонкий сталевий прокат. Повністю металева кабіна з’явилася лише в 1956 -м.
Грузовик, покоривший бездорожье. ГАЗ-63 авто
(с) Фото та ілюстрації взяті з відкритих джерел
Масове виробництво ГАЗ-63 стартувало в 1948 році. В основному це були або шасі для різної спецтехніки військового призначення, або бортові модифікації. Незабаром з’явилася версія з передньої лебідкою самовитаскування – ГАЗ-63А. Лебідка мала механічний привід від коробки відбору потужності.
Вантажівка мав відмінну прохідність на пересіченій місцевості, міг долати брід глибиною до 70 см, добре йшов по засніженій цілині. Системи регулювання тиску в шинах і автоподкачки, як на ЗІЛ – 157, тут не було, і якщо спустити шини для поліпшення прохідності, то накачувати їх доводилося вже вручну, або пристосуванням, ввинчивающимся замість однієї зі свічок на двигун, так як компресора теж не було, гальма то гідравлічні. Гідропідсилювач рульового управління теж був відсутній.
Грузовик, покоривший бездорожье. ГАЗ-63 авто
(с) Фото та ілюстрації взяті з відкритих джерел
Вантажівка, до речі, мав швидкість 65 км/год, пристойна по тим часам швидкість. Тільки був у нього один серйозний недолік – схильність до перекидання. Цьому сприяв високий центр ваги і вузька колія коліс, на поворотах від водія потрібно особливу увагу, так і в полях укласти вантажівка на бік було досить просто.
Грузовик, покоривший бездорожье. ГАЗ-63 авто
(с) Фото з архівів
Вантажопідйомність ГАЗ-63 на хороших дорогах – 2 тонни, на бездоріжжі понад 1500 кг перевозити не рекомендувалося. Це було великим мінусом для сільського застосування машини. До того ж, односхилий ошиновка задніх коліс не подобалася трудівникам полів.
Грузовик, покоривший бездорожье. ГАЗ-63 авто
(с) Фото з архівів
Була ще одна цікава модифікація цього «Газону» — сідельний тягач ГАЗ-63П. Він мав двосхилий ошиновку ззаду, колеса були меншого діаметру. Застосовувався в основному на лісозаготівлях.
Грузовик, покоривший бездорожье. ГАЗ-63 авто
(с) Фото з архівів
ГАЗ-63 військових версій комплектувався передпусковим підігрівачем, правда, примітивної конструкції – його котел прогрівався від паяльної лампи. Лючок котла, для полум’я лампи, перебував за правим переднім колесом, для доступу до нього кермо треба було вивернути максимально вліво. Ще, треба сказати, задоволення, але в порівнянні з повною відсутністю навіть такого примітивного підігрівача на ГАЗ-51, це вже було непогано.
Грузовик, покоривший бездорожье. ГАЗ-63 авто
(с) Фото та ілюстрації взяті з відкритих джерел
Проводився автомобіль до 1968 року, а працював і зовсім, до 90-х. Експортувалася машина в країни соцтабору, деякі країни Азії та Африки і на Кубу.
Грузовик, покоривший бездорожье. ГАЗ-63 авто
(с) Фото та ілюстрації взяті з відкритих джерел
Незважаючи на скептичне ставлення, яке склалося спочатку до цього вантажівці в селі, саме в глибинці згодом і осіла большаяих частина, викуплених з консервації на військових складах. На відміну від ненажерливого ЗІЛ-157, «Газончик» більш економічний.
Грузовик, покоривший бездорожье. ГАЗ-63 авто
(с) Фото з архівів
В кінці 50-х були спроби осучаснити автомобіль, розробивши нову кабіну, але успіхом вони не увінчалися.
Грузовик, покоривший бездорожье. ГАЗ-63 авто
(с) Фото та ілюстрації взяті з відкритих джерел
Зате власники своїми силами міняли прийшли в повну непридатність старі кабіни широко поширеними, від вантажівки ГАЗ-53.
Запас міцності конструкції був такий, що машина працювала до останнього.