Найдовша тролейбусна лінія у світі побудована у нас — «Симфероль — Ялта» . А де знаходиться найдовша трамвайна лінія? А ось де! Бельгія, узбережжі Північного моря. Трамвай простягнувся на 67 км уздовж усього бельгійського берега від голландського кордону до французької.
Береговий трамвай — це типовий «интерурбан». Тобто система легкорейкового транспорту, що з’єднує між собою кілька міст. У світі існує близько десятка интерурбанов, але бельгійський — найбільший за протяжністю.
Він тому і не називається трамваєм міста N, так як поєднує кілька різних міст. Найбільші це — Остенде, Бланкенберге, Вестенде, Кнокке, Остдюнкерке, Де-Панне.
Чому взагалі таке дивне рішення? Так склалося історично. Система існує аж з 1885 року. Тоді поділ на трамваї і повноцінну залізницю було досить умовно, і интерурбаны, як полегшені версії залізниць, у світі були досить популярні. В 30-40-е роки з бумом автомобілізації від них почали відмовлятися: де-то взагалі лінії розібрали, десь переробили в повноцінну залізницю. Але конкретно цей интерурбан зберігся і до наших днів.
Лінію обслуговує 48 вагонів виробництва національної фірми La Brougeoise et Nivelles (1988 куплена Бомбардьє). До речі, саме вона більше 100 років тому зробила вагони для Буенос-Айреса. Ці вагони вже теж досить старі, хоч і виглядають цілком добре. Їм усім більше 35 років.
А ось як виглядали їхні попередники. Остенде, 1982 рік.
Ширина шляхів — 1000 мм.
Трамвай проходить від міста Кнокке (північна кінцева) до міста Де-Панне (південна) за 2,5 години.
Незважаючи на те, що маршрут єдиний, зазвичай в середині шляху в Остенде доводиться пересідати в інший трамвай без доплати. Принаймні, в зимовий період прямих рейсів немає взагалі.
Про необхідність пересадки повідомляють оголошення у трамваях.
Інтервал трамвая поза сезону — 20 хвилин.
Влітку, коли багато відпочиваючих, інтервал знижується до 10-15 хвилин.
Зупинки досить примітивні. Правда розклад та схема руху є на всіх них.
Трамвай має номер 0. Правда на самих вагонах цього номера немає.
Всередині вагона схема всій лінії.
Об’єктивно кажучи, лінія умовно «берегова». На 90% маршруту шляхи відстоять від берега в декількох кварталах і проходять по житловій забудові.
Реально берегової ділянку тільки один, він знаходиться на захід від Остенде і тягнеться 4 км.
Практично всі ефектні фото з лінії робляться саме тут. Можете перевірити! Благо поряд є зручна дюна, на яку легко забратися з якої зручно фотографувати.
Втім я знайшов ще одну мальовничу точку, де трамвай іде з іншого боку дюни. Це між Бланкнберге і Де-Хан-Зеє.
Моря з трамвая тут не видно, але зате ліс, тиша, спокій.
Зате якщо піднятися на дюну, то можна побачити і трамвай і море. Сюди в літній час приїжджають курортники і городяни відпочити від міської суєти. Поза сезону тут теж добре — тільки море, чайки і рідкісні гуляють. І тиша..
В іншому лінія йде по непоказним полями-лісами…
по міській забудові. Це вже само по собі цікавий феномен, однак сверхвыдающихся красот уздовж лінії особливо ви не знайдете. Забудова вся така, доволі непоказна. Особливо на тлі розташованого неподалік міста Брюгге.
Кінцева містечка Кнокке. Тут у 6 км, кордон з Нідерландами.
Прямо поруч з кільцем розташоване трамвайне депо з музеєм, де стоять ретро-вагони.
На жаль, потрапити всередину не вийшло. Не тому що не пустили, а тому що скільки я не тыркался, так і не зміг знайти когось хто б міг пустити. Обмежився созеранием через скло.
Відразу після Кнокке починається найбільший бельгійський морський порт — Зеебрюгге. Склади, пакгаузи тягнуться уздовж лінії кілька кілометрів. Є навіть розвідний міст.
Є музей якогось радянського корабля. На жаль, не було часу розглянути уважніше.
У півгодини їзди від Кнокке — велике курортне місто Бланкенберге.
У цьому місті я жив два дні. В’їзна табличка на тлі трамвайних шляхів — тут це в порядку речей.
Наступний цікавий місто — Де-Хаан-Зеє. Перекладається як «Морський півень». Неофіційний побратим міста Півники Володимирській області. 🙂
Найцікавіший об’єкт — збережена історична будівля трамвайної станції з початку 20-го століття. Можемо бачити, що на ньому збереглося французьке назва селища (чого зараз взагалі ніде не побачиш).
Тут збереглося небагато історичних артефактів. «Заборонено ходіння по перону» по-французьки.
Селище бельгійські Півники ретельно обігрує свою назву. Всюди стоять статуї півнів. Вдень тут відкривається фермерський ринок, на якому можна скуштувати курочки-гриль, дуже смачною. Влітку тут багато житла здається туристам.
Центральний пункт маршруту і найбільше місто — Остенде. Тут знаходиться головне трамвайне депо.
Трамваемойка.
У центрі Остенде йшла глобальна реконструкція, тому трамваї ходили по одному шляху.
На останньому перед Остенде перегоні взагалі з трамвая всіх висадили і повезли в центр на автобусі.
Активно реконструюється ділянку.
Західна половина лінії від Остенде до Де-Панне менш цікава, ніж східна. З примітних містечок тут тільки Вестенде з кількома памятиками 2МВ і чуточкой історичної забудови..
Ну і, звичайно ж, головний прибережний 4-кілометрову ділянку, що є «родзинкою» всієї лінії. Починається відразу при виїзді з Остенде.
На шляху вітер заносить пісок з пляжу. Тому проїжджають трамваї тут піднімають гору піщаного пилу, що виглядає дуже видовищно.
З цікавого тут — доти і зміцнення другої світової війни. Подекуди, он, навіть артилерійські установки збереглися.
Приїжджаємо на кінцеву Де-Панне, расположненную в передмісті однойменного міста Адинкерке. Тут вже зовсім близько Франція. На цьому фото трамвай знятий разом з автобусом з французького міста Дюнкерка! До нього тут 15 км. так-Так, той самий, про який фільм був.
Зупинка автобуса з Франції.
Два різних види рейкового транспорту. В Де-Панне відчувається що виїхав кудись на край світу. Начебто трамвайна лінія одна, але їхати до будинку (Бланкенберге) 50 км і більше двох годин. До Брюсселя і то швидше можна дістатися.
Вартість разової поїздки — 3 євро. Квиток не залежить від дальності, але залежить від часу — діє всього один годину. Так що всю лінію за 3 євро не проїдеш.
Набагато вигідніше купити квиток на день (7 євро) або ще краще — на 3 дні (14 євро), або 5 (20 євро). Але з ними можуть бути складності — купити їх можна тільки в будках, а вони часто не працюють навіть у будні дні. Зате за таким квитком ви зможете їздити не тільки по трамвайній мережі, але з’їздити на автобусі в місто Брюгге, і навіть в Антверпен! Подробиці тут.
Приїжджайте в сонячну Бельгію! 🙂