Найкрасивіші автобуси СРСР

0
405

У Радянському Союзі автобуси були найпоширенішим видом транспорту, що обслуговує пасажирів на міських маршрутах. З часом вони стали забезпечувати міжміське сполучення, а були й такі, що поставлялися на експорт.

Радянські конструктори, найчастіше за вказівкою зверху, мало приділяли уваги естетичності своїх моделей, зупиняючись на їх функціональності. Але і в радянському автопромі були дивовижні машини, і в нашому автопарку зібрані найкрасивіші автобуси СРСР.
Самые красивые автобусы СССР
АМО-Ф15
Почнемо з прадідуся радянських пасажирських автобусів, що створювалися на базі вантажного автомобіля. Нехай не найкрасивіший, але він з нього все починалося.
Першу машину, розраховану на 14 посадкових місць, представили на огляд учасникам виставки 25 вересня 1925 року. Це була перша автомобільна виставка в молодій радянській державі. З виставки він пішов у серійне виробництво.
Самые красивые автобусы СССР
Випускали автобуси в одному з цехів заводу «Московське Автомобільне товариство» з 1926 по 1931 рік. Первістка продовжували випускати, але вже під ім’ям Зіс.
Самые красивые автобусы СССР
ЗІС-16
Рубані форми йшли в минуле, і в 1938 році з конвеєра вийшла нова модель ЗІС з округлим обтічним корпусом. Під капотом встановили двигун на 85 к. с.
Самые красивые автобусы СССР
У ЗІС-16 порівняно з попередниками збільшили салон, і в ньому вже було 27 посадочних місць. Автобуси ставали звичним справою на вулицях великих міст, і в 1940 році цей невеликий трудівник перевіз 600 млн пасажирів.
Самые красивые автобусы СССР
Під час війни велика кількість машин відправили у військові частини, де їх переобладнали під штаби, мобільні госпіталі, мобільні радіостанції. В тилу, через брак бензину, паливну систему переобладнали під газ.
Самые красивые автобусы СССР
ЗІС-155
На зміну 154 моделі міського автобуса, який почали випускати відразу після війни, у 1949 році прийшли нові 155-е Зіси. Місткість салони була розрахована на 50 осіб, і тільки 28 сидячих місць.
Це був перший радянський автобус, на якому встановили генератор змінного струму. Дешевизна моделі дозволила в короткі строки оновити післявоєнний автобусний парк. В 1957 році з конвеєра зійшла остання модель ЗІС-155. Вони ще працювали на маршрутах, а зараз їх можна зустріти в кінофільмах.
Самые красивые автобусы СССР
Московський завод випускав міжміський варіант міського транспорту. У таких моделях ставили 15 крісел літакового типу. Вони обслуговували пасажирів за маршрутом Москва — Сімферополь. У Харкові була 4 працює кондиціонер, а в дорозі, враховуючи відпочинок, туристичний ЗІС-155 долав за 38 годин.
Самые красивые автобусы СССР
ЗІС-127
Випуск першого радянського автобуса, призначеного тільки для міжміських рейсів, почався в 1955 році. Красу загальному вигляду надавали гофровані борту, і множинні алюмінієві і дюралеві деталі.
Розрахований був на 32 посадочних місця, з зручними кріслами. Спинки крісел можна було регулювати. Доповнювало комфорт освітлення в салоні, а також ефективна система вентиляції. Водій був відділений від салону перегородкою і у нього був встановлений окремий вентилятор.
Самые красивые автобусы СССР
Обслуговували ЗІС-127 маршрути з Москви до Сімферополя і Москва — Рига, а також з’єднали інші міста Радянського Союзу. На трасі розвивав швидкість до 95 км/год. У 1961 році були зняті з виробництва.
Самые красивые автобусы СССР
ТурбоНАМИ-053
На базі ЗІЛ-127 Науково-дослідний інститут «НАМИ» в 1959 створив експериментальну модель. Він служив своєрідною лабораторією на колесах, і на пасажирських маршрутах його не використовували.
Перший в ряду радянських автобусів, на якому встановили двигун з газовою турбіною. Відрізнявся він і дизайном. Корпус полегшили за рахунок використання легких матеріалів. У водія в розпорядженні були тільки педалі гальма і газу, а встановлена турбіна вдвічі збільшила потужність машини.
Самые красивые автобусы СССР
Пробіг ТурбоНАМИ склав 5 000 км, а перевищити швидкість понад 160 км/год не дозволяли шини, які не витримували навантаження при перетині позначки в 160 км.
Самые красивые автобусы СССР
Ліаз-158В
Випуск модернізованого автобуса, який отримав буквений індекс «В», почалася в 1961 році на Ликинском заводі. У Москві і Ленінграді вони обслуговували найбільш завантажені маршрути з великим пасажиропотоком.
Місткі і економічні вони почали надходити в автобусні парки на початку 62 роки. За виробничим документами вони називаються «ЗІЛ-158В виробництва Ликинского автобусного заводу». Така ж напис красується і над капотом машини.
Самые красивые автобусы СССР
Конструктори розробили більш дешеві і менш красиві міські моделі. З-за цього, в 1971 році «158-х» зняли з виробництва, а в деяких містах їх експлуатація тривала до початку 80-х років.
Самые красивые автобусы СССР
ЗІЛ-159
На цьому красені, який зібрали у переддень нового 1959 року на заводі імені Лихачова, так і не довелося покататися радянським громадянам. З клепаным дюралевим корпусом виглядав досить екстравагантно.
Міський автобус був розрахований на 70 пасажирів, з яких 27 могли сидіти. Конструктори значно збільшили проріз дверей, що прискорило висадку і посадку. Були в ньому і технічні нововведення: гідропідсилювач керма, експериментальний V-подібний двигун на 8 циліндрів.
Самые красивые автобусы СССР
ЗІЛ-159 був виставлений на ВДНГ, пройшов ходові випробування, і фахівці визнали його перспективність. Машина була випущена в єдиному екземплярі, а в серію так і не запущена. Причиною став банальний перенесення складання автобусів з Москви у Лікіно-Дульово
Самые красивые автобусы СССР
ЗІЛ-159 був виставлений на ВДНГ, пройшов ходові випробування, і фахівці визнали його перспективність. Машина була випущена в єдиному екземплярі, а в серію так і не запущена. Причиною став банальний перенесення складання автобусів з Москви у Лікіно-Дульово
Самые красивые автобусы СССР
ПАЗ-665Т
Історія самого популярного на приміських маршрутах автобуси починалася в 1952 році, а в 1965 році з конвеєра зійшов незвичайна модель «665Т».
Літера «Т» означала «туристичний», а сконструювали його і зібрали його для участі у 18-ій за рахунком Міжнародної автомобільної виставки. У нього не двері, змінили передню панель, колеса прикрасили хромованими дисками.
Самые красивые автобусы СССР
З міста Павлова до Франції модель дійшла своїм ходом. Радянська машина зайняла друге місце на виставці, а також Приз відмінності. Після виставки, його так і не поставили на серійне виробництво. «ПАЗ-665Т» залишився в єдиному дослідному екземплярі.
Самые красивые автобусы СССР
ЛАЗ-695
Львівський автомобільний завод будували, починаючи з 1945 року, всім світом. Спочатку він випускав механізми та обладнання для автобусів інших підприємств, а в 1956 році з воріт заводу виїхала власна модель.
Оригінальний ЛАЗ 695 моделі ввібрав в себе основні досягнення кращих автобусів того часу. Обтічні форми, закруглені скла на даху, між стеклами були тонкі перегородки, а вікна мали висувні кватирки. Все це виділяло ЛАЗ серед дітищ радянської автомобільної промисловості, роблячи його, як казали, «повітряним».
Самые красивые автобусы СССР
Вперше двигун встановили ззаду пасажирської машини. Через два роки автобус модифікували, дизайн зробили простіше, і свій оригінальний вигляд він втратив.
Самые красивые автобусы СССР
ПАЗ-Турист-Люкс 8,5
Перша модель радянського «туриста» ПАЗ-665Т отримала срібну медаль на міжнародному автосалоні. Це надихнуло конструкторів на створення більш досконалої моделі.
Новий ПАЗ був зібраний в березні 1969 року. До назви додали приставку «люкс», і це повністю відповідало комфортабельності автобуса. Комфортно було всім, і пасажирам та водієві з екскурсоводом. Сидіння забезпечили механізмом нахилу. У задній частині були умивальник, бар і гардероб.
Самые красивые автобусы СССР
Виділявся новенький ПАЗ оригінальним дизайном, який був відзначений на міжнародних виставках. Перемігши на автосалоні в Ніцці, куди модель з Москви приїхала своїм ходом, ще раз приймав участь в ралі і виставках. Але в серію гарненький ПАЗ-Турист-люкс так і не запустили.
Самые красивые автобусы СССР
ЗИУ-6-2М
Робітники підприємства імені Урицького, випускають тролейбуси, в 1971 році зібрали в своїх цехах дослідний зразок «ЗИУ-6-2М». Населення міст збільшувалася, і автобусного парку потрібні були нові машини.
Комплектуючі передбачалося поставляти з заводів Чехословаччини та Угорщини. Салон ЗИУ був розрахований на 38 сидячих місць, а всього міг перевозити, як і тролейбус, до 100 пасажирів.
Самые красивые автобусы СССР
Модель перевершувала ЛІАЗИ, бігаючі вже за радянськими містами, за кількістю місць і економічності. Але завод так і не налагодив серійний випуск, залишивши колишню спеціалізацію — випуск тролейбусів.
Самые красивые автобусы СССР
ЛАЗ-4206
Самые красивые автобусы СССР
Двигун розташовувався ззаду, а над кришкою моторного відсіку красувався напис «4206». Випустили лише невелика кількість машин, а в серію пішла модель під номером 4207.
Самые красивые автобусы СССР
ЛАЗ 697/699 «Турист»
З 1959 року завод у Львові розпочав випуск туристичних автобусів. Використовували їх для обслуговування міжміських маршрутів невеликий дальності, вони широко возили туристів по містах і курортів півдня СРСР, забезпечували експрес-доставку людей на спеціалізованих маршрутах. Так, ЛАЗ-699И з 1974 року доставляв космонавтів на стартовий майданчик.
У 1982 році серію «697» зупинили, щоб забезпечити широкий випуск нового радянського «междугородника» ЛАЗ-699. В плані дизайну і комфортності, це стала одна з кращих моделей радянських конструкторів.
Самые красивые автобусы СССР
Затишний комфортабельний салон з розкладними кріслами, місткі багажні відділення забезпечували максимальний комфорт при поїздці. З розпадом Радянського Союзу Україна ще кілька років випускала Лази, але в 2002 завод закрився.
Самые красивые автобусы СССР
Мікроавтобуси «Юність»
Найвідоміший радянський мікроавтобус ЗІЛ-118 «Юність» почали випускати у 1961 році. З’явившись на вулицях радянських міст, вони привнесли нове дихання і свіжість в міський пейзаж.
Самые красивые автобусы СССР
Мікроавтобус неодноразово брав участь у міжнародних автосалонах, отримай в цілому 12 нагород. Завод Форда вів переговори про купівлю ліцензії на випуск «Юностей», але радянський автопром був невблаганний.
Самые красивые автобусы СССР
Комфортабельні і затишні вони використовувалися на туристичних та екскурсійних маршрутах, обслуговували іноземців. У первісному варіанті модель випускалася до 1971 року, а вже кілька модифіковані «Юності» збирали на «Зіл» аж до 1994 року.
Самые красивые автобусы СССР
Висновок
Час пощадив деякі радянські моделі, і вони продовжують служити людям. Багато трудівників радянської епохи навіки застигли на постаментах, ставши своєрідними пам’ятками історії радянської автомобільної промисловості. Відреставровані стали експонатами музеїв транспорту або поповнили приватні колекції любителів ретро-автомобілів.
Самые красивые автобусы СССР
і ще декілька фото радянських автобусів:
Самые красивые автобусы СССР
Самые красивые автобусы СССР
Самые красивые автобусы СССР
Самые красивые автобусы СССР
Самые красивые автобусы СССР
Самые красивые автобусы СССР
Самые красивые автобусы СССР
Самые красивые автобусы СССР
Самые красивые автобусы СССР
Самые красивые автобусы СССР
Самые красивые автобусы СССР
Самые красивые автобусы СССР
Самые красивые автобусы СССР