Чому в моєму місті поганий трамвай

0
304


Спочатку цей пост я хотів присвятити Калінінграда, де в 2003 році все міське трамвайне господарство було жваво і ефективно, а в 2019 році від прекрасної системи залишився один напівживий маршрут і в кулуарах говорять про повне закриття руху. Але потім я згадав про Тулу, Твер, Красноярськ, Омськ, Волгоград і десятки інших міст по всій Росії. Як так вийшло, що до революції і в радянський час трамвайний рух було перспективним і навіть таким, що окупається, а зараз у нас пошана маршруткам? І чому ж в Європі, Азії і Північній Європі трамваї зберігають і розвиваються, а у нас суцільна деградація? Давайте спробуємо розібратися!
Трамвай — це складно
У залізному вагоні з двигуном та пантографом немає нічого складного, але от перетворити шматок сталі на колесах в зручний громадської транспорт складно. Щоб залучити пасажира з грошима, потрібно працювати над відокремленням, розкладом, безпечними платформами, зручними квитками та іншими нудними речами. Без відокремлення не можна зробити зручний і швидкий розклад, але просто малювати виділенку не можна, адже потрібно ще працювати зі світлофорами і будувати зручні хаби, а до цього потрібно проект реконструкції вулиці і тд і тп — одне тягне за собою друге і третє.
Почему в моём городе плохой трамвай трамвай
Для одного зразкового маршруту потрібно переробляти практично всю мережу. Це велика технологічна, аналітична і адміністративна робота декількох департаментів міста.
Почему в моём городе плохой трамвай трамвай
Маршрутки вигідніше для поважних осіб
Громадський транспорт практично ніколи не окупається. Є окремі прибуткові маршрути, але вони компенсують роботу решті маршрутної мережі. Просто прибрати нерентабельні трамваї і автобуси не можна, адже тоді жителі не зможуть дістатися до цих одиничних маршрутів, і вони теж перестануть бути вигідними. Тому, до речі, не можна різати окремі ділянки трамвайної мережі — навіть невелика зв’язка в 200 метрів може викликати значне падіння числа пасажирів.
Почему в моём городе плохой трамвай трамвай
Економіка транспорту — ще одна дуже складна штука, особливо з трамваєм, де потрібно вважати на десятиліття вперед. Тому багато заповзятливі люди при владі намагаються спростити собі життя і заодно заробити: з’являються маршрутки. Про цих паразитів я писав окремо, тому скажу головне — цей вид бізнесу існує заради чорного налу і тільки, тому їх пускають на найвигідніші маршрути, за якими практично завжди ходять трамваї. Починається конкуренція між видами громадського транспорту, від чого трамвайне підприємство починає втрачати виручку, а на ремонт шляхів, нові трамваї, красиві павільйони та інші приємні речі грошей не залишається.
Почему в моём городе плохой трамвай трамвай
Трамваї тримаються довше автобусів і тролейбусів за рахунок великого життєвого терміну та простоти, але навіть у них є свій ресурс. Якщо помирає трамваї, маршрутки перемагають: починається монополія і повний кабзец для жителів. Досить подивитися на Воронеж або Твер, які все розвалили за останні 20 років. У Воронежі зараз кожні кілька місяців видають інноваційні плани з порятунку міста, але далі Пазиків і Газелей справа не йде.
Почему в моём городе плохой трамвай трамвай
За що транспортники люблять трамваї
Стрімке переродження трамвая і постійні пости урбаністів про цьому виді транспорту сталися не просто так. Так вже вийшло, що провізна спроможність у нього найбільша з вуличного транспорту. Перевозити більше можуть метро і електрички, але їх будівництво і утримання обходиться в рази дорожче. Ще трамваї їздять по вулицях і до них простіше дістатися — можна вийти з дому і швидко сісти всередину без забігів до станцій і спусків-підйомів.
Почему в моём городе плохой трамвай трамвай
трамвай Стамбула
Трамваї можуть бути дуже довгими, а ще їх можна зчіплювати — такої можливості немає у автобусів чи тролейбусів (не будемо згадувати збочення). Тому така система може легко масштабуватися без збільшення штату водіїв: населення міста зросло — причепили по вагону до вже наявних трамваям і збільшили провізну здатність у два рази. Чи потрібно говорити, що такий фокус для машин можливий лише у разі знесення будинків для розширення вулиці?
Почему в моём городе плохой трамвай трамвай
трамвай Лейпцига
Побудувати ефективну трамвайну мережу з нуля коштує дуже дорого, зате зміст буде обходитися дешевше: тут немає акумуляторів, складних двигунів на бензині, асфальту, станцій і тунелів. Тому багато міст світу віддають пріоритет трамвайних лініях, а не метро.
Почему в моём городе плохой трамвай трамвай
трамвай Риги
Якщо у вашому місті не встигли зруйнувати лінії, депо і підстанції, то вам пощастило — реанімувати трамвай буде набагато простіше. Якщо встигли, то потрібно землевідведення, викуп території, велика паперова робота для реконструкцій, перенесення комунікацій і ще 100500 справ. Все це дорого коштує і забирає багато часу, тому навіть у разі закриття трамвая не потрібно знімати рейки з балансу підприємства — так ви полегшите роботу місту в майбутньому.
Почему в моём городе плохой трамвай трамвай
артефакти минулого в Калінінграді
Як зробити хороший трамвай
Це хороше запитання, з довгим списком відповідей. Почнемо з головного: хороший громадський транспорт не окупається, його потрібно субсидувати. Якщо цього не робити, економічна шкода від пробок, агресивного середовища і маршруток буде значно більше для міста та жителів. Гроші завжди можна знайти або залучити — це питання бажання, адже на марну побілку дерев або підземні переходи як-то знаходять. Також зараз по країні крокує привид концесій, коли частину витрат на себе бере бізнес в обмін на гарантії і прибуток з нормального трамвая.
Почему в моём городе плохой трамвай трамвай
пітерський Чижик
Закупівля нових вагонів найпростіший для усіх процес, але в цьому не буде сенсу без рівних рейок і відособлення. Купити б/у рейки у залізничників можна відносно недорого: за ним не можна пускати товарні потяги, але для трамвая вони навіть дуже згодяться. Також потрібні стрілки з підігрівом і дистанційним перемиканням (водій замикає ланцюг при під’їзді газом/гальмом) — краще брати чеські та австрійські.
Почему в моём городе плохой трамвай трамвай
Відокремити трамвай розміткою та знаками коштує недорого, а камери дуже швидко відучать водіїв прикидатися трамваями. Це може образити почуття автомобілістів, але робити пріоритет потрібно навіть на однополосных вулицях — просто закриваєте транзит для машин. Чим частіше будуть змінюватися фази руху на світлофорах, тим краще, інакше трамваї будуть збиватися в паровозики і повільно їздити. Без усього цього не вийде налаштувати розклад і зрозумілий графік руху для пасажирів.
Почему в моём городе плохой трамвай трамвай
Коли ви зможете з наявних шляхів і вагонів зробити зручний транспорт для всіх жителів, вже можна буде переходити на наступний рівень: робити платформи, закуповувати нову техніку, добудовувати необхідні ділянки, займатися навігацією, оптимізувати маршрутну мережу і так далі. Перші кроки будуть дуже складними, адже ні чиновники, ні жителі не будуть вас розуміти. Зате потім все має піти простіше і легше — всі побачать, що трамвай вивозить.
Почему в моём городе плохой трамвай трамвай