Легендарні радянські позашляховики, які стали символами епохи

0
79

Так уже повелося, що в російському менталітеті слово «джип» викликає асоціації з товстими шиями, шкіряними куртками та іншими стереотипами. Мало хто дивиться на позашляховики як на робочих конячок, здатних провезти в своєму череві тіло господаря по болотах, лісах та інших перешкод. Та й самі виробники аж ніяк не позиціонують свої дітища як автомобілі для глухого бездоріжжя. І вже, звичайно, продукція радянського і російського автопрому в нашій свідомості зовсім не асоціюється з героїчним підкоренням пересіченій місцевості. Тим не менш саме завдяки радянської інженерної думки у людства з’явилося чимало машин, здатних дати фору усіляким Ленд-Роверам і Гелендвагенам. Отже — найбільш популярні радянські позашляховики.

ГАЗ-67. Він же Іван-Вілліс, він же Батько
Незадовго до війни у великих радянських умах заскреблась думка про необхідність створення якісного позашляховика для військових цілей. Всі передові військові держави в той час вже мали налагоджену систему виробництва всюдиходів, і за основу для вітчизняної розробки вирішено було взяти американський Willys MB Јеер. Як відомо, достопам’ятний Вілліс по праву вважається батьком всіх джипів, що випускаються зараз світовим автопромом. З невеликими змінами він випускався до 2004 року, під маркою Јеер Wrangler. Радянська варіація Віліса отримала найменування ГАЗ-67. На автомобілі був встановлений чотирициліндровий двигун, об’ємом 3280 кубічних сантиметрів, що розвиває потужність в 54 кінських сили. Відразу потрібно обмовитися, що аж до розпаду СРСР позашляховики проектувалися не тільки для пересування поза дорогами, але і як тягачі для легких артилерійський установок. ГАЗ-67 з цим завданням чудово справлявся і міг буксирувати причіп вагою до однієї тонни. Успішно попрацювавши під час великої вітчизняної, ГАЗ-67 чимало допоміг і дружнім державам СРСР. У величезних кількостях автомобілі поставляли в Північну Корею, де машина широко використовувалася під час війни 50-х років.
Легендарные советские внедорожники, ставшие символами эпохи автомобили
ГАЗ-69. Він же «козел»
Незабаром після війни почалися дослідження, присвячені нової моделі позашляховика, покликаної замінити надійний, але застарілий ГАЗ-67. Перші дослідні моделі були випущені ще в 1948 році, а серійне виробництво ГАЗ-69 почалося в 1953, на заводі Газу в Ульяновську, раніше займався випуском легендарних «полуторок». З самого початку «козел» став виходити в двох модифікаціях. Перша мала дві двері і кузов на вісім місць, а друга, що виходила під назвою ГАЗ-69А, мала п’ять дверей і п’ять посадочних місць. Силовий агрегат потужністю 50 ло-шадиных сил був запозичений у тільки що освоєної «Перемоги».
Правда, за тяговитости він трохи поступався мотору Івана-Віліса, але в умовах мирного часу на це ніхто не звертав уваги. Автомобіль активно імпортувався в усі країни світу. В Румунії та в Китаї він навіть самостійно проводився місцевими заводами, правда, без ліцензії та під місцевим брендом. Особливу популярність ГАЗ-б9 придбав у жарких країнах Африки і Латинської Америки. «Тропічна» виконання позашляховика здобуло ніжну любов військових, плантаторів і рабовласників з країн третього світу. Досі дощових лісах їздять росіяни «козли», хоча і дещо видозмінені стараннями місцевих умільців.
Легендарные советские внедорожники, ставшие символами эпохи автомобили
УАЗ-469
Надихаючись гучним гаслом «Наздогнати і перегнати Америку», радянські автомобілебудівники вирішили перегнати всі країни разом узяті. Бажаючи утерти ніс і англійською Ленд-Роверам і американським Хаммерам, конструктори взялися за проектування принципово нового позашляховика, однаково підходить як для військових, так і для цивільних потреб. Проект був готовий уже в 1961 році, але серійне виробництво почалося тільки в 72.
Незважаючи на млявий старт, автомобілі УАЗ зараз вважаються одними з найпопулярніших у світі. Ви напевно не раз помічали УАЗики в голлівудських бойовиках, дія яких розгортається на Близькому Сході та в Африці. Всього наш головний позашляховик експортувався більш ніж в 100 країн світу і до цих пір проводиться в Росії в модернізованому вигляді під маркою «Хантер».
Легендарные советские внедорожники, ставшие символами эпохи автомобили
ЛуАЗ-969
Думки про це автомобілі завжди були вкрай суперечливими. Деякі вихваляють «мисливський Запорожець», називаючи його кращим народним автомобілем, а деякі гидливо кривляться, помітивши незграбний силует в автомобільному потоці. Тим не менш автомобіль, створений на базі ЗАЗ – 969, знаменитого «вухастого», в 1978 році на міжнародному салоні в Турині увійшов у десятку кращих автомобілів Європи, а в 1979 Чехословацької на виставці отримав золоту медаль як кращий автомобіль для села. І дійсно справжню любов і визнання ЛуАз здобув саме у сільських жителів, а також у мисливців і рибалок.
Легендарные советские внедорожники, ставшие символами эпохи автомобили
Нива. Вона ж Лада-2121
В історії радянського автомобілебудування ця машина назавжди залишиться як перший позашляховик без військового минулого, призначений виключно для цивільного користування. Ще перебуваючи в зародковій стадії досвідченого автомобіля, «Нива» взяла участь у конкурсі на прохідність, в якому брали участь досвідчені моделі повнопривідних «Москвичів», Уази, ЛуАзы і Ленд-Ровери. Спеціально для випробувань були обрані такі важкодоступні місця, як рілля з талим снігом, кар’єрний пісок, підмочений дощем та інші підступні місця.
Всі маститі всюдиходи негайно загрузли в родючій вітчизняної землі, а «Нива» продовжила свій рух, ні разу не всмоктана поставлених перешкоди. До всього іншого, «Нива» стала єдиним легковим автомобілем, який офіційно експортувався в Японію. Ходять чутки, що один з найпопулярніших джипів в світі «Сузукі Вітара» проектувався з використанням напрацювань Волзького автозаводу. Як і вся історія вітчизняного автомобілебудування, радянський досвід створення був неоднозначним, але, безумовно, вдалим. Грубість складання виправдовувалася форм-фактором, а конструктивні рішення донині знаходять своїх шанувальників по всьому світу.